Το άνοιγμα των σχολείων θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την επιστροφή των εκδρομέων και τα επιδημιολογικά δεδομένα.

163
0
()

Από την επιστροφή των εκδρομέων θα εξαρτηθεί και το άνοιγμα των σχολείων σύμφωνα με τον καθηγητή Ιατρικής Σχολής Επιστημών Υγείας και μέλος της επιτροπής λοιμωξιολόγων, Χαράλαμπο Γώγο.

Ο καθηγητής ανέφερε ότι «ο μεγαλύτερος προβληματισμός αυτή τη στιγμή είναι η επιστροφή των εκδρομέων και το αν αυτή θα επηρεάσει τον αριθμό των κρουσμάτων του κοροναϊού. Από αυτό θα κριθεί αν τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 ή στις 14 Σεπτεμβρίου».

Σύμφωνα με τον κ. Γώγο, χρειάζεται να υπάρξει ένα κενό τουλάχιστον 7 έως 14 ημερών από την επιστροφή των εκδρομέων, ώστε να προλάβουν οι ειδικοί να εκτιμήσουν τα επιδημιολογικά δεδομένα, όπως αυτά θα διαμορφωθούν.

Παιδιά και εκπαιδευτικοί θα εκπαιδευτούν στη σωστή χρήση μάσκας τις επόμενες εβδομάδες

Ο καθηγητής τόνισε μιλώντας στον ΘΕΜΑ 104,6 ότι το βασικό με τη χρήση μάσκας από τα παιδιά είναι να βρεθεί ο τρόπος για την κατάλληλη χρήση της, ενώ υπογράμμισε πως τόσο τα παιδιά όσο και οι εκπαιδευτικοί θα εκπαιδευτούν πάνω σε αυτό το κομμάτι τις προσεχείς εβδομάδες.

«Φαίνεται ότι τα παιδιά νοσούν ελαφρύτερα και μεταδίδουν λιγότερο» επισημαίνει ο κ. Γώγος και προσθέτει ότι «προσπαθούμε, όσο γίνεται η κάθε τάξη να είναι μια κοινότητα και να μην αναμειγνύεται με τις άλλες. Θα προσπαθήσουμε να το τηρήσουμε αυτό, γιατί είναι σημαντικό για τη μεταδοτικότητα, αλλά και για την ιχνηλάτηση».

Σύμφωνα με τον καθηγητή, τα «κλειδιά» για το άνοιγμα των σχολείων και την αποτελεσματική λειτουργία τους είναι η μάσκα, οι κλειστές κοινότητες και τα καλά επιδημιολογικά δεδομένα για τα παιδιά, με την παράλληλη σωστή επιτήρηση.

Ποικίλες είναι οι αντιδράσεις για το σχέδιο που παρουσίασε χτες η Νίκη Κεραμέως σχετικά με την έναρξη των σχολείων.

Παρ΄όλο που τελικά δεν ανακοινώθηκε σαφής ημερομηνία για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, κάποια μέτρα που ακούστηκαν στην χτεσινή ενημέρωση έκαναν εντύπωση και προκάλεσαν αντιδράσεις.

Από την μία λοιπόν υπάρχουν οι ειδικοί, οι οποίοι είναι υπέρ του ανοίγματος των σχολείων, κρατώντας όμως μία επιφυλακτική στάση περιμένοντας όπως λένε να δουν την πορεία της επιδημίας.

Αντιδράσεις με τις τάξεις που δεν θα «αραιώσουν»

Από την άλλη την αντίθεσή τους έχουν εκφράσει ήδη οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών  καθώς σήμερα στις 11:00 στα Προπύλαια, ΔΟΕ και ΟΛΜΕ καλούν δασκάλους και καθηγητές να συμμετέχουν στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας με πορεία προς τη Βουλή.

Και φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει η κόντρα κυβέρνησης-αντιπολίτευσης με τους δεύτερους να κάνουν λόγο για ελλιπές και μη ασφαλές σχέδιο.

Βασικό σημείο των αντιδράσεων είναι η μη μείωση των αριθμών των μαθητών ανά τάξη επειδή ο…. μέσος όρος είναι τα 17 άτομα.

Πρόκειται για ένα στοιχείο που προφανώς είναι πραγματικό σε στατιστικό επίπεδο,  ωστόσο είναι δύσκολο να ισχύει στις πολυπληθείς τάξεις των δημόσιων σχολείων των αστικών κέντρων – την ώρα μάλιστα που στο εκπαιδευτικό νομοσχέδιο ψηφίστηκε η αύξηση του μέγιστου αριθμού των μαθητών ανά τμήμα.

Χτες η κ. Κεραμέως απέκλεισε επίσης τη δημιουργία πρωινών και απογευματινών τμημάτων εξηγώντας ότι: «αφενός έχουμε  17 μαθητές ανά τάξη κατά μέσο όρο και επίσης τι θα γινόταν με τους γονείς που θα έπρεπε να κρατάνε τα παιδιά εναλλάξ; Τρίτον δε θα επαρκούσε το εκπαιδευτικό προσωπικό, και βεβαίως το κόστος θα ξεπερνούσε τα 10 εκατομμύρια ευρώ ημερησίως!».

Ωστόσο παρά τα στατιστικά δεν παύει το αποτέλεσμα να είναι το ίδιο, ότι δηλαδή θα δημιουργηθούν τάξεις που θα λειτουργούν σαν κλειστές κάψουλες.

Ήδη μάλιστα οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών ζητούν τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, με ανώτατο όριο τους 15 μαθητές, εύρεση χώρων προκειμένου να λειτουργήσουν ως σχολικές αίθουσες, καθώς επίσης και αυξημένο αριθμό προσλήψεων αναπληρωτών σε μία φάση για την κάλυψη όλων των απαραίτητων εκπαιδευτικών αναγκών σε όλες τις ειδικότητες και όλες τις δομές.

Η πλευρά των ειδικών –  Τι θα καθιστούσε απαγορευτικό το άνοιγμα των σχολείων

Σύμφωνα με τους ειδικούς πάντως δεν είναι εύκολο να καθοριστούν οι παράγοντες που δεν θα επιστρέψουν στα σχολεία να ανοίξουν.

Μιλώντας για τον αριθμό κρουσμάτων που θα καθιστούσε απαγορευτικό το άνοιγμα των σχολείων, ο καθηγητής Αλκιβιάδης Βατόπουλος τόνισε πως «αν αρχίσουν να διπλασιάζονται ή να πολλαπλασιάζονται τα κρούσματα μέσα σε 3  – 4 ημέρες, αυτό οπωσδήποτε είναι ένα ισχυρό καμπανάκι».

Πρόσθεσε ωστόσο ότι δεν είναι τόσο εύκολο να πει κανείς ότι για παράδειγμα με 500 κρούσματα κλείνουν τα σχολεία αλλά με 400 δεν κλείνουν. Εξήγησε ότι συνεκτιμώνται μια σειρά παραγόντων, όπως ποιες ηλικίες αφορούν τα κρούσματα, πόσο γρήγορα αυξάνονται και άλλοι.

«Να μη νομίζει ο κόσμος ότι ως δια μαγείας 1η Οκτωβρίου δεν θα έχουμε κρούσματα. Δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Το θέμα είναι να μην έχουμε πολλά και σοβαρά», τόνισε ο κ. Βατόπουλος.

Νέο τοπίο στα σχολεία – Μάσκες παντού, τάξεις σαν κάψουλες

Σε κάθε περίπτωση, όποια μέρα κι αν είναι η ημερομηνία έναρξης, το μόνο σίγουρο είναι πως από Σεπτέμβρη θα δημιουργηθεί ένα νέο τοπίο στα σχολεία της χώρας.

Το σχέδιο είναι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να φοράνε μάσκες σχεδόν παντού (οι πρώτοι με εξαίρεση τα διαλείμματα και το μάθημα της γυμναστικής), ενώ οι τάξεις θα λειτουργούν σαν «κλειστές κάψουλες» με διαφορετικά διαλείμματα και έναν συγκεκριμένο, ελεγχόμενο αριθμό ατόμων.

Εντύπωση – αν μη τι άλλο – προκάλεσε η δήλωση της υπουργού ότι δεν χρειάζεται να «σπάσουν» τα τμήματα, αφού σε πανελλήνιο επίπεδο ο μέσος όρος μαθητών ανα τάξη στη χώρα είναι 17 παιδιά πλην ειδικών σχολείων.

Πρόκειται για ένα στοιχείο που προφανώς είναι πραγματικό σε στατιστικό επίπεδο, αλλά είναι δύσκολο να ισχύει στις πολυπληθείς τάξεις των δημόσιων σχολείων των αστικών κέντρων – την ώρα μάλιστα που στο εκπαιδευτικό νομοσχέδιο ψηφίστηκε η αύξηση του μέγιστου αριθμού των μαθητών ανά τμήμα.

Η κ. Κεραμέως απέκλεισε επίσης τη δημιουργία πρωινών και απογευματινών τμημάτων εξηγώντας ότι: «αφενός έχουμε  17 μαθητές ανά τάξη κατά μέσο όρο και επίσης τι θα γινόταν με τους γονείς που θα έπρεπε να κρατάνε τα παιδιά εναλλάξ; Τρίτον δε θα επαρκούσε το εκπαιδευτικό προσωπικό, και βεβαίως το κόστος θα ξεπερνούσε τα 10 εκατομμύρια ευρώ ημερησίως!».

Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία

Ο μέχρι σήμερα σχεδιασμός είναι την Τρίτη, 1 Σεπτεμβρίου, οι εκπαιδευτικοί να αναλάβουν υπηρεσία στα σχολεία τους, και τη Δευτέρα, 7 Σεπτεμβρίου, να ξεκινήσουν τα μαθήματα, μια εβδομάδα νωρίτερα από άλλες χρονιές.

Παρότι η έναρξη μαθημάτων είναι προγραμματισμένη για τις 7/9, ενδέχεται να υπάρξει κάποια παράταση. Στόχος είναι να περιοριστούν σημαντικά οι μετακινήσεις τουλάχιστον 1 εβδομάδα πριν την έναρξη των σχολείων για να περιοριστεί η τυχόν μετάδοση από ασυμπτωματικούς.

Η κ. Κεραμέως κάλεσε τους γονείς να επιστρέψουν από τις διακοπές τους μέχρι το τέλος Αυγούστου.

Οι τελικές αποφάσεις θα παρθούν την 1η Σεπτεμβρίου, ανάλογα με το πώς κινηθούν οι επιστροφές των εκδρομέων.

Πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία

Οι σχολικές μονάδες θα λειτουργήσουν με:

  • όλους τους μαθητές σε καθημερινή βάση,
  • μέσο όρο μαθητών ανά τάξη τα 17 άτομα,
  • αυξημένα μέτρα πρόληψης και προφύλαξης τα οποία θα ελέγχονται.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Εντός της εβδομάδας απόφαση για Γυμνάσια, Λύκεια. Για τη διασπορά στα σχολεία φταίνε οι μετακινήσεις εκπαιδευτικών

Οι σχολικοί εορτασμοί θα γίνονται με μέτρα εντός κάθε σχολικού τμήματος.

Τη νέα σχολική χρονιά δεν θα πραγματοποιηθούν εκδρομές και συνέδρια, ενώ θα γίνονται εκπαιδευτικές επισκέψεις (π.χ. σε μουσεία, δημόσια κτήρια) ανά τμήμα.

Όσον αφορά στις αθλητικές δραστηριότητες, ενθαρρύνεται η άσκηση σε εξωτερικό χώρο, ενώ θα συγκροτηθούν μικρές, σταθερές ομάδες για τα ομαδικά παιχνίδια. Δεν θα διεξαχθούν σχολικά πρωταθλήματα.

Σε περίπτωση κρούσματος κοροναϊού σε σχολείο, θα κλείνει το τμήμα και θα ακολουθεί ιχνηλάτηση, ενώ τα μαθήματα θα συνεχίζονται με τηλεκπαίδευση.

Για τα φροντιστήρια, θα ισχύσουν όμοιοι κανόνες λειτουργίας με τα σχολεία.

Πώς θα γίνεται η χρήση μάσκας στα σχολεία

Η χρήση μάσκας στα σχολεία θα είναι υποχρεωτική:

– Κυρίως σε εσωτερικούς χώρους (εκτός από την ώρα φαγητού).

– Σε εξωτερικούς χώρους μόνο σε περίπτωση συνωστισμού. Δεν προβλέπεται η χρήση μάσκας στα διαλείμματα (τα οποία θα είναι διαφορετικές ώρες ανά ομάδες μαθητών) ούτε στη γυμναστική.

– Επίσης, η μάσκα είναι υποχρεωτική στα μέσα μεταφοράς μαθητών.

Για τους εκπαιδευτικούς είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας ή προμετωπίδας σε ειδικές περιπτώσεις.

Η Κυβέρνηση θα διαθέσει δωρεάν υφασμάτινες μάσκες σε όλους τους μαθητές και όλους τους εκπαιδευτικούς.

Τι θα γίνει με τις απουσίες λόγω κοροναϊού

Εφεξής οι απουσίες σχετικά με τον κοροναϊό δικαιολογούνται:

Πρώτον, αν νοσεί από κοροναϊό ο ίδιος ο μαθητής/εκπαιδευτικός ή κάποιος που κατοικεί στο σπίτι του. Απαραίτητη θα είναι η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης.

Δεύτερον, αν ο μαθητής ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου, όπως θα οριστεί από την Επιτροπή. Απαραίτητη θα είναι η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης από τον θεράποντα ιατρό ή από ιατρό της σχετικής ειδικότητας.

Τρίτον, αν ο εκπαιδευτικός ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου, όπως έχει οριστεί από το Υπουργείο Εσωτερικών. Απαραίτητη θα είναι η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης από το θεράποντα ιατρό ή από ιατρό της σχετικής ειδικότητας, και στην περίπτωση αυτή θα παρέχει τηλεκπαίδευση σε μαθητές που παραμένουν σπίτι. 

Για τους εκπαιδευτικούς που θα απουσιάζουν στο πλαίσιο των προϋποθέσεων που μόλις περιέγραψα, προβλέπεται η διδασκαλία μέσω τηλεκπαίδευσης. Και αντίστοιχα για τους μαθητές που θα απουσιάζουν, η παρακολούθηση μέσω τηλεκπαίδευσης. Ενώ έχουμε εξασφαλίσει επιπλέον πιστώσεις για την πρόσληψη επιπλέον αναπληρωτών εκπαιδευτικών που θα χρειαστούν.

⁃ Για τους εργαζόμενους γονείς και του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για άδεια ειδικού σκοπού, εφόσον έχουν παιδί που ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου και πρέπει να απουσιάσει από το σχολείο.

Ειδικά σχολεία

Για τα Ειδικά σχολεία, προβλέπεται όμοια λειτουργία με τις λοιπές σχολικές μονάδες, με εξαίρεση τη διαφοροποίηση στη χρήση μάσκας ως εξής:

⁃ Για τους εκπαιδευτικούς καθίσταται υποχρεωτική η χρήση μάσκας ή/και προμετωπίδας κατά περίπτωση, για παράδειγμα οι λογοθεραπευτές θα μπορούν να φορούν μόνο προμετωπίδα για λόγους χειλεοανάγνωσης

⁃ Για τους μαθητές η χρήση μάσκας προβλέπεται μόνο εφόσον είναι εφικτό. Σημειωτέον ότι τα τμήματα στην ειδική αγωγή είναι εξαιρετικά μικρά, με μέσο όρο 3 μαθητές.

Παρατείνεται η λειτουργία των ολοήμερων σχολείων

Για τα ολοήμερα σχολεία η λειτουργία θα είναι όμοια με τις σχολικές μονάδες. Υπάρχει πρόβλεψη για την επέκταση του θεσμού για να καλυφθούν περισσότεροι μαθητές.

«Θα ήθελα εδώ να απευθύνω μία θερμή παράκληση και προτροπή προς τους γονείς να εγγράψουν τα παιδιά τους στο ολοήμερο σχολείο. Και το λέω αυτό και για παιδαγωγικούς λόγους και για να περιορίσουμε την επαφή των μικρών μαθητών με τις ευάλωτες ομάδες, τους παππούδες και τις γιαγιάδες» σημείωσε η υπουργός Παιδείας. «Έχουμε εξασφαλίσει πολύ σημαντικά κονδύλια, άνω των 100 εκ. ευρώ, για να είμαστε σε θέση να προβούμε σε αυτήν την επέκταση. Και σας καλούμε να αξιοποιήσετε τη σημαντική αυτή δυνατότητα» ανέφερε.

Τηλεκπαίδευση

Στην περίπτωση που απαιτείται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση η κ. Κεραμέως τόνισε πως είναι έτοιμες πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας της χώρας.

  • Για τη σύγχρονη τηλεκπαίδευση, έχει πραγματοποιηθεί συνεργασία μεταξύ του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και της εταιρείας CISCO για τους σκοπούς της τηλεκπαίδευσης, πάντοτε δίχως ουδεμία χρέωση προς το Δημόσιο.
  • Έχουν ήδη ενισχυθεί όλα τα σχετικά δημόσια δίκτυα, και υποδομές ΠΣΔ, e-class, e-me.
  • Έχουμε εξασφαλίσει εκ νέου μηδενική χρέωση δεδομένων σε όλες τις εκπαιδευτικές πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το Υπουργείο – και ευχαριστούμε θερμά τους παρόχους Cosmote, Vodafone, Wind αλλά και τον ΣΕΠΕ.
  • Έχουμε εξασφαλίσει την ενίσχυση του εξοπλισμού των σχολείων με πάνω από 70.000 φορητές συσκευές, από 4.500 περίπου που υπήρχαν όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση.
  • Δημιουργήσαμε, και υπάρχουν έτοιμα, σειρά μαθημάτων εκπαιδευτικής τηλεόρασης για μαθητές Δημοτικού, και υπάρχει πάντα η δυνατότητα για επέκταση αυτών.
  • Έχουν ήδη εκπονηθεί και θα δοθούν συγκεκριμένες οδηγίες από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την κάλυψη της ύλης.
  • Έχουν ήδη εκπονηθεί επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση – είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ – και τα έχει ήδη παρακολουθήσει μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών ενώ ακολουθεί και άλλο πρόγραμμα ταχύρρυθμης επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Λειτουργία των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ)

Όσον αφορά στην επαναληπτική εξεταστική του Σεπτεμβρίου 2020, θα είναι επιλογή των ΑΕΙ για διενέργεια εξετάσεων είτε δια ζώσης (με εφαρμογή των μέτρων πρόληψης της Εθνικής Επιτροπής) είτε εξ αποστάσεως.

Στα πανεπιστήμια τα μαθήματα θα γίνονται δια ζώσης, ενώ υποχρεωτική θα είναι η χρήση μάσκας από όλους στις περιπτώσεις διδασκαλίας /μελέτης με φυσική παρουσία. Στις διαλέξεις ανώτατο αριθμός θα είναι τα 50 άτομα.

Η υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε για ενίσχυση της διδασκαλίας με προσλήψεις επιπλέον προσωπικού, που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΕΣΠΑ, συνολικού ύψους 5 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, για το χειμερινό εξάμηνο 2020 – 2021:

  • Οι φοιτητές θα επιστρέψουν στην έδρα / πόλη των Πανεπιστημίων
  • Δια ζώσης θα πραγματοποιούνται κλινικές, εργαστηριακές ασκήσεις και ομάδες μελέτης (μέχρι 30 εγγεγραμμένων φοιτητών), καθώς και θεωρητικές διαλέξεις μαθημάτων μέχρι 50 εγγεγραμμένων φοιτητών
  • Ενίσχυση από το ΥΠΑΙΘ εκπαιδευτικού προσωπικού για διδασκαλία σε ολιγομελείς ομάδες (ΕΣΠΑ, 5 εκατ. ευρώ)
    Εξ αποστάσεως διδασκαλία για διαλέξεις μαθημάτων άνω των 50 εγγεγραμμένων φοιτητών – Δωρεάν παροχή πλατφορμών από Microsoft και Google
  • Για τις κλινικές ασκήσεις, θα ισχύσουν τα μέτρα ατομικής προστασίας που ισχύουν για το προσωπικό που απασχολείται σε χώρους παροχής υπηρεσιών υγείας.

Οι φοιτητικές Εστίες θα λειτουργήσουν κανονικά, με υποχρεωτική χρήση μάσκας στους κοινόχρηστους χώρους. Στα εστιατόρια συνεχίζεται ο διαμοιρασμός φαγητού σε πακέτο.

Τα ίδια μέτρα θα ισχύουν και για τα κολέγια.

Λειτουργία των ΙΕΚ

Στα ΙΕΚ από 1 έως 30 Σεπτεμβρίου ολοκληρώνονται τα εργαστηριακά μαθήματα του προηγούμενου εξαμήνου.

Στις 5 Οκτωβρίου ξεκινά η νέα χρονιά.

Η έναρξη της νέας χρονιάς θα γίνει με κανονική λειτουργία σε πλήρη σύνθεση, με αυξημένα μέτρα πρόληψης, όπως στα σχολεία, συμπεριλαμβανομένης της υποχρεωτικής μάσκας για όλους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Νέες αποφάσεις Δήμων - Περιφερειών για τα κλειστά σχολεία αύριο. Ποια θα ανοίξουν αργότερα. Συνεχής ενημέρωση

Τα εργαστήρια θα λειτουργήσουν με φυσική παρουσία στους χώρους των ΙΕΚ & των Εργαστηριακών Κέντρων, καθώς και σε όσες επιχειρήσεις προβλέπεται η παρουσία καταρτιζόμενων.

Το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. ξεκινά την 1η Σεπτεμβρίου, κανονικά, ενώ τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας την 15η Σεπτεμβρίου.

Επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις 2020

  • Από 7 Σεπτεμβρίου για τα Γενικά Λύκεια και τους Έλληνες του εξωτερικού
  • Από 24 Σεπτεμβρίου για τα Επαγγελματικά Λύκεια

Το θέμα της έναρξης των μαθημάτων της νέας σχολικής χρονιάς απασχολεί τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και ανά χώρα τις κυβερνήσεις, τις υγειονομικές αρχές, την εκπαιδευτική κοινότητα, τους μαθητές και τις οικογένειες τους. Άπαντες αντιμετωπίζουν την ίδια πρόκληση:

πώς θα οργανωθεί εξ αρχής το σχολείο μετά το τέλος της περασμένης χρονιάς μετά τις απώλειες (ώρες, μαθήματα, εξετάσεις, τηλεεκπαίδευση εξ αποστάσεως ) εξαιτίας των περιορισμών που εφαρμόστηκαν στην πλειονότητα των χωρών. Η μόνη, μέχρι στιγμής, από κοινού συναντίληψη εδράζεται στη λήψη αυστηρών μέτρων ασφαλείας.

Σε όλο τον κόσμο προκρίνεται η, μη υποχρεωτική δυστυχώς, χρήση μάσκας για μαθητές (εκτός από τα νηπιαγωγεία), δάσκαλους, καθηγητές, βοηθητικό προσωπικό, η απόσταση ασφαλείας μεταξύ των θρανίων, ο καθημερινός έλεγχος της θερμοκρασίας, το πλύσιμο των χεριών, ο τακτικός αερισμός των σχολικών τάξεων κλπ. Καθώς όμως το φθινόπωρο πλησιάζει η πρόβλεψη επανόδου της κανονικότητα της καθημερινής σχολικής επαφής των μαθητών μεταξύ τους και με τους δασκάλους τους, μοιάζει δύσκολη, προβληματική, αν δεν αποτελεί ψευδαίσθηση. Δεδομένης, προφανώς, της αυξητικής διάδοσης του κορωνοϊό στη κοινότητα, εν μέσω καλοκαιριού και το πολύ πιθανό ενδεχόμενο ενός δευτέρου σφοδρού κύματος πανδημίας.

Αναγκαστικά, η νέα σχολική “ομαλότητα” περιλαμβάνει έκτακτα, εναλλακτικά και μεικτά μοντέλα όπου η διδασκαλίας πρόσωπο-με-πρόσωπο θα εναλλάσσεται με εκείνη της εξ αποστάσεως, με αναστολές παρουσίας αλλά και περιοδικές ανά ομάδα προσελεύσεις στο σχολείο. Ενιαία, όμως, πρακτική αντιμετώπισης της εξάπλωσης του θανατηφόρου ιού δεν υπάρχει στους χώρους διδασκαλίας. Αποτέλεσμα, μύλος.

Ήδη τα σχολεία στη Δανία άνοιξαν ξανά στις 10 Αυγούστου με τις αίθουσες να κάνουν μάθημα 10 – 12 μαθητές. Η χρήση, όμως, μάσκας δεν είναι υποχρεωτική. Χωρίς προστατευτική μάσκα και δίχως σεβασμό στους μεταξύ τους,κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης προσήλθαν στα θρανίας στις 11 Αυγούστου και οι μαθητές στη Σκωτία, εν μέσω μιας αναζωπύρωσης του COVID-19 στη χώρα

Στη Γερμανία, όπου επίσης τα μαθήματα ξεκίνησαν κανονικά με τη φιλοδοξία η κανονικότητα να περιλάβει και τα 16 ομόσπονδα κρατίδια, υπάρχουν κιόλας αμφιβολίες για το εγχείρημα. Εκτός της Βάδης- Βυρτεμβέργης και της Βαυαρίας όπου η νέα σχολική χρονιά ξεκινά αρχές και μέσα Σεπτεμβρίου, σε όλα τα υπόλοιπα κρατίδια τα μαθήματα ξεκίνησαν τον Αύγουστο.

Στο Βερολίνο τα σχολεία άνοιξαν στις 10 Αυγούστου και σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, σε 37 από τα 825 δημοτικά και δευτεροβάθμια σχολεία μέσης εκπαίδευσης εμφανίστηκαν κρούσματα κορονοϊού, οπότε και τα πλέον επιβαρυμένα έκλεισαν. Αν και η περιφερειακή υγειονομική αρχή αποφασίζει πώς να δράσει με βάση κάθε εστία μόλυνσης και κάθε σχολείο, η εφημερίδα Berliner Zeitung υπολογίζει δεκάδες εκπαιδευτικούς και εκατοντάδες μαθητές να έχουν μπει σε καραντίνα στη Γερμανική πρωτεύουσα.

Επίσης στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, την πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή της χώρας με πληθυσμό περίπου 18 εκατομμύρια κατοίκους, 2,5 εκατομμύρια παιδιά και έφηβοι προσήλθαν στα 5.500 σχολεία τους στις 12 Αυγούστου. Οι μαθητές και οι δάσκαλοι φορούσα μάσκα στην τάξη τους, και μόνο παιδιά από την 1η έως την 4η τάξη του Δημοτικού εξαιρούνταν εν ώρα μαθήματος.

Ωστόσο ο τοπικός Τύπος αναφέρει διάφορες περιπτώσεις μόλυνσης από Covid-19 σε πολλά σχολεία με συνέπεια μερικό κλείσιμο,λουκέτο και καραντίνα. Όλα αυτά συμπίπτουν με την αύξηση των λοιμώξεων στη Γερμανία, αφού το Ινστιτούτο Robert Koch ανέφερε χθες 2.034 κρούσματα μέσα σε 24 ώρες, τον υψηλότερο ημερήσιο απολογισμό από τα τέλη Απριλίου, ενώ η χώρα πλησιάζει επικίνδυνα το οδυνηρό των 10.000 νεκρών.

Ανάλογες ή μεγαλύτερες δυσκολίες αντιμετωπίζουν η Νότια Κορέα και το Χονγκ Κονγκ εξαιτίας της αύξησης των ιογενών εστιών που εμφανίστηκαν αυτό το καλοκαίρι. Ο πρόεδρος της Νότιας Κορέας παραδέχθηκε ότι «ο στόχος ήταν ένα γρήγορο και πλήρες άνοιγμα των σχολείων, αλλά οι αναποδιές θα είναι αναπόφευκτες ανάλογα με την περιοχή και την κατάσταση». Παίζεται αν με αυτές τις δηλώσεις του καθησύχασε τουλάχιστον τις οικογένειες των μαθητών.

Εν τω μεταξύ στην Ισπανία όπου κάθε αυτόνομη περιφέρεια είναι υπεύθυνη για την επιστροφή των μαθητών στις τάξεις, περισσότερο από τους αγωνιούντες γονείς, αγανακτισμένες εμφανίζονται οι συνδικαλιστικές ενώσεις των εκπαιδευτικών. Ήδη έχουν προκηρύξει σειρά απεργιακών κινητοποιήσεων λόγω έλλειψης πόρων και την αποτυχία λήψης μέτρων προστασίας στα σχολεία.

Στη Γαλλία, τα σχολεία πρόκειται να ανοίξουν ξανά την 1η Σεπτεμβρίου, 15 παιδιά ανά τάξη. Ενδέχεται να παραμείνουν κλειστά μόνο σε περιοχές που έχουν δηλωθεί ως ζώνες «έντονης μετάδοσης του ιού», όπως το Παρίσι και η Μασσαλία. Ωστόσο τα σχολεία θα παρέχουν μάσκες για τους καθηγητές και τους λοιπούς εργαζόμενους, αλλά οι μαθητές θα πρέπει να τις προμηθεύονται μόνοι τους.

Από τη μεριά της η Ιταλία προβληματίζεται για το πώς θα μπορέσει να εφαρμοστεί, πρακτικά, η επιστροφή των ανά 15 μαθητών στη τάξη, στα σχολεία όλης της χώρας, με ημερομηνία έναρξης τη 14η Σεπτεμβρίου. Έχουν παραγγείλει μονοθέσια πλαστικά θρανία με ροδάκαι για να τηρούν τα παιδιά πιο εύκολα τις αποστάσεις ασφαλείας και να μοιράζονται σε μικρές ομάδες. Παρόλα αυτά η παραγγελία μπορεί να μην παραδοθεί εγκαίρως. Και μέσα στο σκεπτικισμό για την επόμενη μέρα οι διευθυντές των ιταλικών σχολείων ζητούν να μην έχουν καμία ποινική ευθύνη σε περίπτωση μολύνσεων των μαθητών από τον ιό!.
Καλού κακού το ιταλικό υπουργείο Παιδείας ζήτησε από τους καθηγητές να ετοιμάσουν και εναλλακτικό πρόγραμμα για εξάμηνη εξ αποστάσεως διδασκαλία. Αντίθετα,στα σχολεία του Βελγίου που ανοίγουν την 1η Σεπτεμβρίου μελετάται ότι σε περίπτωση αύξησης των κρουσμάτων θα υπάρξει εκ περιτροπής διδασκαλία, με τους μαθητές να πηγαίνουν στα σχολεία κάθε εβδομάδα, ανά ομάδες.

Όλα αυτά σε συνθήκες αβεβαιότητας, αμφιβολιών και φόβου από τους γονείς οι οποίοι, σύμφωνα με διεθνείς δημοσκοπήσεις, δεν εμπιστεύονται τα μέτρα πρόληψης κατά της μετάδοσης του ιού στα σχολεία. Παρότι η επαναλειτουργία των σχολείων και η εκπαίδευση των παιδιών αποτελεί ζήτημα αποφασιστικής προτεραιότητας, για την ώρα ο πονοκέφαλος είναι αναπόφευκτος.

Με τους διευθυντές να διστάζουν, τους έντρομους γονείς να έχουν σοβαρούς ενδοιασμούς και τους καθηγητές να απειλούν να «αρρωστήσουν» εάν δεν έχουν εγγυήσεις ότι έχουν ληφθεί επαρκή μέτρα, το σκηνικό μοιάζει αμφίρροπο. Ακόμη και στις ΗΠΑ. Στο Λος Άντζελες ξεκινούν τα μαθήματα αύριο, υποχρεωτικά από απόσταση, ενώ στο Φοίνιξ της Αριζόνα που τα σχολεία άνοιξαν κανονικά, ακυρώθηκαν προσωρινά τα δια ζώσης μαθήματα επειδή οι εκπαιδευτικοί κήρυξαν λευκή απεργία.

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Μέση βαθμολογία / 5. Αριθμός ψήφων:

Δεν υπάρχουν ψηφοφορίες μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ