Στα 18 ναυτικά μίλια το Oruc Reis από το Καστελόριζο. Τουρκικοί ισχυρισμοί για Έρευνα και Διάσωση. Αύξηση θητείας

30
Oruc Reis
0
()

Στα 18 ναυτικά μίλια το Oruc Reis από το Καστελόριζο.

Τουρκικοί ισχυρισμοί για Έρευνα και Διάσωση.

Αύξηση θητείας

Στα 18 ναυτικά μίλια

«Θρίλερ» τις τελευταίες ώρες με την πορεία του τουρκικού ερευνητικού σκάφους Oruc Reis το οποίο πλέει σε απόσταση μόλις 18 ναυτικών μιλίων νοτιοανατολικά από το Καστελόριζο, την κοντινότερη απόσταση τόσο την τελευταία εβδομάδα όσο και απο την αρχή της ελληνοτουρκικής κρίσης.

Ο πλους του τουρκικού ερευνητικού πλοίου δημιουργεί ερωτήματα για την πορεία του τουρκικού στολίσκου (βρίσκεται μαζί με τα βοηθητικά του Ataman και Cengiz Han αλλά και τα τουρκικά πολεμικά) και την πρόθεση της Άγκυρας να στείλει το Oruc Reis ακόμη πιο κοντά στο Καστελόριζο.

To απόγευμα  το Oruc Reis κινήθηκε στα όρια της παράνομης τουρκικής NAVTEX, περίπου στα 14 ναυτικά μίλια από το Καστελόριζο και προς το παρόν κινείται με κατεύθυνση νοτιοδυτική με ταχύτητα 4-5 κόμβους.

Η θέση του Oruc Reis το απόγευμα και η πορεία του σύμφωνα με το marinetraffic:

opuc-reis

Στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας παρακολουθούν λεπτό προς λεπτό την πορεία του Oruc Reis σε περιοχή ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Σύμφωνα με την τουρκική Navtex της προηγούμενης Κυριακής 11 Οκτωβρίου, το τουρκικό ερευνητικό πλοίο θα μπορούσε να φτάσει μέχρι και σε απόσταση 6,5 μιλίων από το Καστελλόριζο, διεξάγοντας ερευνητικές εργασίες στο όριο των ελληνικών χωρικών υδάτων.

Με τον τρόπο αυτό ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προσπαθεί να οικοδομήσει μια διπλή αμφισβήτηση: Οτι δήθεν δεν έχουν δικαίωμα σε θαλάσσιες ζώνες πλην της ελληνικής χωρικής θάλασσας των 6 ναυτικών μιλίων και ότι η Αθήνα δεν έχει δικαίωμα να επεκτείνει τα ελληνικά χωρικά ύδατα μέχρι τα 12 ναυτικά μίλια.

Στην κυβέρνηση πάντως μιλούν για έναν «κόκκινο Οκτώβρη» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, με την Άγκυρα να κλιμακώνει την ένταση με κάθε τρόπο, και χωρίς αφορμές, οικοδομώντας κάθε ημέρα μια ατζέντα με όλο και περισσότερες αμφισβητήσεις και διεκδικήσεις έναντι της Αθήνας.

Η αμφισβήτηση της ελληνικής περιοχής δικαιοδοσίας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο

Ακόμη μία σοβαρή εξέλιξη συνιστά η απόφαση της Άγκυρας να ορίσει αυθαίρετα, με νόμο μάλιστα, την τουρκική περιοχή δικαιοδοσίας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο μέχρι το μέσον του αρχιπελάγους, στο όριο του 25ου μεσημβρινού. Με τους χάρτες που έδωσε στη δημοσιότητα ο υπουργός Μεταφορών της Τουρκίας Αντίλ Καραϊσμάλογλου, η Άγκυρα επιχειρεί να υφαρπάξει περιοχή που ανήκει στη δικαιοδοσία της Αθήνας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο.

Πρόκειται για ακόμη ένα προκλητικό βήμα αμφισβήτησης ελληνικής δικαιοδοσίας για επιχειρήσεις SAR (Search and Rescue) στο Αιγαίο από τον Ταγίπ Ερντογάν.

Δείτε τον χάρτη που ανήρτησε ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών

 

Σε επίπεδο βαρύτητας της πρόκλησης, η αμφισβήτηση της ελληνικής περιοχής δικαιοδοσίας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο είναι μικρότερης έντασης από την κίνηση του Oruc Reis στο Καστελλόριζο.
Με τις σεισμικές εργασίες νοτίως του Καστελλόριζου, ο Ταγίπ Ερντογάν αμφισβητεί εμπράκτως ελληνικό κυριαρχικό δικαίωμα για αξιοποίηση του θαλάσσιου και υποθαλάσσιου χώρου, του υπεδάφους της θάλασσας και της υφαλοκρηπίδας που η Αθήνα θεωρεί ότι στην περιοχή νοτίως του συμπλέγματος της Μεγίστης ανήκει στην Ελλάδα.
Με τον νόμο για έλεγχο του μισού Αιγαίου ανατολικά του 25ου μεσημβρινού σχετικά με την αρμοδιότητα για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, το τουρκικό καθεστώς θέλει να σφετεριστεί μια αρμοδιότητα που έχει αποδοθεί στην Ελλάδα από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) και τον Διεθνή Ναυτολιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
«Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο  Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual).
Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint  Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα» επισημαίνεται σε ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών.
Η Αθήνα δηλώνει κατηγορηματικά ότι «η τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής».
Η τουρκική «γαλάζια πατρίδα»
Η κίνηση του τουρκικού καθεστώτος να διεκδικήσει με νόμο αρμοδιότητες έρευνας και διάσωσης στο μισό Αιγαίο ανατολικά του 25ου μεσημβρινού, φέρνει στη μνήμη την αρχική προσπάθεια του Ταγίπ Ερντογάν να παραχαράξει το διεθνές δίκαιο.
Ηταν 1η Σεπτεμβρίου του 2019 όταν ο πρόεδρος της Τουρκίας είχε φωτογραφηθεί μπροστά από έναν χάρτη της υποτιθέμενης τουρκικής «γαλάζιας πατρίδας» των 462.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων που έδειχνε το Αιγαίο χωρισμένο στη μέση με την περιοχή ανατολικά του 25ου μεσημβρινού δήθεν ανήκουσα στην Άγκυρα.
Και κυρίως, η προσπάθεια σφετερισμού ελληνικής δικαιοδοσίας στο μισό Αιγαίο εκθέτει όλους τους διπλωματικούς εκπροσώπους ισχυρών ξένων χωρών στην Αθήνα που τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν ο Ερντογάν είχε παρουσιάσει δημοσίως και με κάθε επισημότητα τον χάρτη των τουρκικών αξιώσεων είχαν σπεύσει να καθησυχάσουν τα διαμαρτυρόμενα μέλη της ελλληνικής κυβέρνησης επιχειρηματολόγωντας ότι δεν πρέπει να πάρουν στα σοβαρά τις κινήσεις αυτές της τουρκικής πλευράς…
Το Τουρκικό ΥΠΕΞ για τον νέο νόμο Έρευνας και Διάσωσης

Ως αβάσιμες χαρακτηρίζει τις ελληνικές αιτιάσεις το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, λίγο μετά την εξαγγελία της νέας παράνομης περιοχής έρευνας και διάσωσης που παρουσίασε η Άγκυρα. 

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο Τύπου του τουρκικού ΥΠΕΞ, Χαμί Ακσόι, «οι περιοχές έρευνας και διάσωσης δεν είναι περιοχές κυριαρχίας, αλλά τομείς υπηρεσίας. Από αυτή την άποψη, ο ισχυρισμός της Ελλάδας ότι αυτή η περιοχή, η οποία παραμένει έξω από τα χωρικά της ύδατα και αποσκοπεί απλώς στη διάσωση και προστασία της ανθρώπινης ζωής, αποτελεί παραβίαση της κυριαρχίας της, δεν συνάδει με το νόμο και την ανθρωπιστική προσέγγιση».

«Η περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης της Τουρκίας έχει επεκταθεί για να διασφαλίσει την ασφάλεια των δραστηριοτήτων στην υφαλοκρηπίδα μας στην Ανατολική Μεσόγειο», σημειώνει ο Ακσόι και προσθέτει πως η Άγκυρα ενεργεί εξ ολοκλήρου με ανθρωπιστική βούληση, κατηγορώντας την Ελλάδα για πολιτικές σκοπιμότητες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Ένοχοι οι 9 από τους 12 κατηγορούμενους για το ναρκοπλοίο NOOR 1

Παράλληλα, η Τουρκία κάνει λόγο για «απάνθρωπη μεταχείριση στους παράτυπους μετανάστες που βρίσκονται σε κίνδυνο στο Αιγαίο» και θέλοντας να δικαιολογήσει αυτή τη νέα πρόκληση αναφέρει πως «είναι η μόνη χώρα στην περιοχή με την επιχειρησιακή ικανότητα να ανταποκρίνεται σε κάθε είδους περιστατικό που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή».

Νωρίτερα, η απάντηση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών στη νέα προκλητική ενέργεια, εκ μέρους της Άγκυρας, με τη δημοσιοποίηση ενός νέου χάρτη, διευρύνει την ήδη παράνομα σημανθείσα ως δικής της περιοχής έρευνας και διάσωσης, ήταν άμεση.

«Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο», σημείωσε το ΥΠΕΞ προσθέτοντας ότι οι τουρκικές ενέργειες «θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί».

Αναλυτικά η απάντηση του ΥΠΕΞ:

«H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.

Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο  Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual).
Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint  Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα.

 

Είναι σαφές ότι η Τουρκία, με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, οι οποίες άλλωστε ευθύνονται για την άνευ προηγουμένου κλιμάκωση της τελευταίας περιόδου. Οι τουρκικές ενέργειες θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  882 νέα κρούσματα ανακοίνωσε ο ΕΟΔΥ, αύξηση σε θανάτους και διασωληνώσεις. Η κατανομή

Το Ορούτς Ρέις και οι προκλήσεις Ερντογάν

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, το «Ορούτς Ρέις, πλησιάζει όλο και εγγύτερα στο Καστελλόριζο, ενώ ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν συνεχίζει να δοκιμάζει την υπομονή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ , την ώρα που οι αποδοκιμασίες για τις ενέργειες της Άγκυρας είναι έντονες σε όλα τα επίπεδα.

Χθες και μόλις μία ημέρα μετά τη Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε. στις Βρυξέλλες, όπου επαναβεβαιώθηκαν τα συμπεράσματα της 2ας Οκτωβρίου 2020 και εκφράστηκε έντονη αποδοκιμασία για τις νέες μονομερείς και προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένων των πρόσφατων ερευνητικών δραστηριοτήτων, ο Ερντογάν έβαλλε κατά των Βρυξελλών και «το πήγε ένα βήμα παραπέρα», σημειώνοντας πως αν η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν συμπεριφερέται δίκαια «αυτό θα φέρει το τέλος του μπλοκ».

Ο Ακσόι

Για αβάσιμη ανακοίνωση που απέχει πολύ από το δίκαιο και την ανθρώπινη διάσταση κάνει λόγο ο εκπρόσωπος του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, Χαμί Ακσόι.

Υποστηρίζει ότι “η μόνη χώρα με επιχειρησιακές δυνατότητες να παρέμβει σε οποιοδήποτε περιστατικό στην περιοχή, που μπορεί να ενέχει κίνδυνο για την ανθρώπινη ζωή είναι η Τουρκία”.

Αναλυτικά η δήλωση του:

Το υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας έκανε μια αβάσιμη δήλωση σήμερα (18 Οκτωβρίου) σχετικά με την επέκταση της περιοχής ευθύνης έρευνας και διάσωσης της χώρας μας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Οι περιοχές έρευνας και διάσωσης δεν είναι κυριαρχία, αλλά περιοχές εξυπηρέτησης.

Από αυτή την άποψη, αυτός ο ισχυρισμός της Ελλάδας, ο οποίος δεν περιλαμβάνει τα χωρικά της ύδατα και θεωρεί αυτήν την περιοχή για τη διάσωση και την προστασία της ανθρώπινης ζωής ως παραβίαση της κυριαρχίας της, απέχει πολύ από νομικούς και ανθρωπιστικούς λόγους η αυθαιρεσία που αναφέρεται αφορά την επικαιροποίηση των περιοχών έρευνας και διάσωσης στις σημερινές συνθήκες, όπου παρέχει η χώρα μας τις υπηρεσίες αυτές.

Η περιοχή έρευνας και διάσωσης της χώρας μας έχει επεκταθεί για να διασφαλίσει και την ασφάλεια των επιχειρήσεων μας στην υφαλοκρηπίδα μας στην ανατολική μεσόγειο.

Η Τουρκία, με επιτυχημένες δραστηριότητες θαλάσσιας έρευνας και διάσωσης, σε αντίθεση με την Ελλάδα που λειτουργεί με πολιτικά κίνητρα, ενεργεί με ανθρωπιστικά κίνητρα.

Από την άλλη μεριά, η Ελλάδα συνεχίζει να αφήνει αναπάντητα αιτήματα για συνεργασία και συντονισμό με τη χώρα μας σύμφωνα με τις διατάξεις της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης του Αμβούργου του 1979 σχετικά με τις επικαλυπτόμενες περιοχές ευθύνης έρευνας και διάσωσης των δύο παράκτιων χωρών στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.

Επιπλέον, ισχυριζόμενη ότι οι εν λόγω περιοχές είναι περιοχή κυριαρχίας, η Ελλάδα δεν δίστασε να αφήσει την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη δεύτερη μοίρα και έδειξε αυτή τη στάση την με την απάνθρωπη μεταχείριση παράτυπων μεταναστών στο Αιγαίο Πέλαγος.

Η μόνη χώρα με επιχειρησιακές δυνατότητες να παρέμβει σε οποιοδήποτε περιστατικό που μπορεί να ενέχει κίνδυνο για την ανθρώπινη ζωή στην περιοχή, είναι η Τουρκία. σε αυτό το πλαίσιο, η επέκταση της περιοχής έρευνας και διάσωσης της χώρας μας είναι ένα σημαντικό βήμα που έγινε για να γίνουν το αιγαίο και η ανατολική μεσόγειος ασφαλέστερες περιοχές , καθώς είναι από τις περιοχές με την υψηλότερη θαλάσσια και εναέρια κυκλοφορία στον κόσμο.

Αύξηση στρατιωτικής θητείας

Την αύξηση της θητείας στον στρατό ξηράς, στους 12 μήνες, προανήγγειλε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, σημειώνοντας πως αυτή θα γίνει σύντομα.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους από τη Θάσο, ο κ. Παναγιωτόπουλος αναφέρθηκε στην παρουσία του στρατιωτικού προσωπικού στον Έβρο και τόνισε πως θα ενισχυθεί τόσο με τις προσλήψεις επαγγελματιών οπλιτών και την αύξηση των σπουδαστών των παραγωγικών σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων, όσο και με την έλευση περισσότερων στρατευσίμων στο πλαίσιο της αύξησης της στρατιωτικής θητείας στους 12 μήνες «η οποία θα γίνει σύντομα».

Παράλληλα, έστειλε μήνυμα πως κανείς στον Έβρο δεν θα πρέπει να φοβάται.

Υπενθυμίζεται πως κατά την ομιλία του στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχει επισημάνει ότι η κυβέρνηση εξετάζει την υποχρεωτική στράτευση στα 18, αμέσως μετά το λύκειο, και την πιθανότητα επέκτασής της από τους εννέα μήνες σήμερα, στους δώδεκα

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Μέση βαθμολογία / 5. Αριθμός ψήφων:

Δεν υπάρχουν ψηφοφορίες μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ