“Σαρωτικές” οι αλλαγές που θα ισχύσουν τη νέα σχολική χρονιά. Τι αλλάζει στη Δημόσια Εκπαίδευση αναλυτικά

1455
0
()

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες το νέο Νομοσχέδιο για την δημόσια εκπαίδευση «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών» που αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την αυτονομία των σχολείων και αναμένεται να φέρει σαρωτικές αλλαγές τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Το νέο Νομοσχέδιο, που ήδη έχει εγείρει αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα, κινείται σύμφωνα με την υπουργό σε τέσσερις άξονες. Οι άξονες αυτοί είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών, η παροχή ίσων ευκαιριών για όλα τα παιδιά, η καθιέρωση εναλλακτικών διαδρομών εκπαίδευσης και τέλος η μετατροπή του σχολείου «από κλειστό και συγκεντρωτικό» σε ένα «πιο ελεύθερο και αυτόνομο» σχολείο.

Στο Νομοσχέδιο περιλαμβάνονται αλλαγές που θα ισχύσουν στα σχολεία από τον προσεχή Σεπτέμβριο αλλά και μεταγενέστερες αλλαγές, όπως είναι το πολλαπλό βιβλίο, που θα εφαρμοσθεί από το το 2022-2023.

Μία σημαντική αλλαγή που φέρνει το σχέδιο νόμου είναι ότι εισάγονται εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο στην ΣΤ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά.

Η ελληνική PISA, όπως λέγεται, αποτελεί «ένα τεστ διάγνωσης της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος» και έχει «σκοπό την εξαγωγή πορισμάτων σχετικά με την πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων σπουδών και όχι η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή»

Αναλυτικότερα οι αλλαγές που έρχονται στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο

Οι αλλαγές που έπονται τον Σεπτέμβριο

Εργαστήρια Δεξιοτήτων και Δεξιότητες στα σχολεία

Από το Σεπτέμβριο θα εφαρμοστούν καθολικά, σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, με θεματικές όπως ο σεβασμός στο περιβάλλον, εκπαιδευτική ρομποτική, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, οδική ασφάλεια. Παράλληλα, θα ξεκινήσει και για τους εκπαιδευτικούς συστηματική επιμόρφωση μέσω του νέου ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος του ΙΕΠ.

Αξιολόγηση μαθητών

Τη διενέργεια εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο στην ΣΤ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. Να σημειωθεί πως τα αποτελέσματα των εξετάσεων θα είναι ανώνυμα, επομένως δεν συνεκτιμώνται από τους εκπαιδευτικούς κατά την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών.

Επιπλέον, σχετικά με την αξιολόγηση των μαθητών, το νέο νομοσχέδιο εισάγει αλλαγές που επικεντρώνονται κυρίως στον τρόπο διεξαγωγής των δοκιμασιών τετραμήνου σε Γυμνάσια, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.

Πιο αναλυτικά, αλλαγές προβλέπονται περί της αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών του Γυμνασίου, σε ότι αφορά τις ωριαίες γραπτές δοκιμασίες και τις δοκιμασίες τετραμήνου, οι οποίες πλέον θα είναι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, ή ανάθεση και υποβολή / παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή αξιοποίηση μεθόδων ανεστραμμένης τάξης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Προχωρούν οι διαδικασίες για την παραγωγή του πρώτου ελληνικού drone κατακόρυφης απογείωσης / προσγείωσης

Ακόμα, αλλαγές εισάγονται και στις ενδιάμεσες προφορικές, πρακτικές και γραπτές εξετάσεις των Επαγγελματικών Λυκείων και των μαθητευόμενων του «Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας»

Υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή και αγγλικά από το νηπιαγωγείο

Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ήδη από την επόμενη σχολική χρονιά, εφαρμόζεται καθολικά η δίχρονη προσχολική αγωγή και γενικεύονται οι δραστηριότητες στα αγγλικά από το νηπιαγωγείο. Να σημειωθεί πως το πρόγραμμα των αγγλικών εφαρμόστηκε, ήδη, πιλοτικά τη σχολική χρονιά 2020-2021.

Επιπλέον το Νηπιαγωγείο από το Σεπτέμβριο θα λειτουργήσει από τα 4 έτη για όλους.

Σύμφωνα με την κα. Κεραμέως, η εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας, μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, ήδη από τα πρώτα χρόνια της σχολικής ζωής, στοχεύει στη διεύρυνση της γλωσσικής αντίληψης των νηπίων, καθώς και τη διαμόρφωσή τους ως ενεργών πολιτών της παγκόσμιας κοινότητας, μέσα από τον εμπλουτισμό του προγράμματος του Νηπιαγωγείου με βιωματικές δράσεις.

Νέα προγράμματα σπουδών σε όλα τα σχολεία

Θα δοκιμαστούν πιλοτικά νέα προγράμματα σπουδών με πυλώνα την καλλιέργεια κριτικής σκέψης, μία νέα φιλοσοφία με έμφαση στους ίδιους τους μαθητές.

Στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση εισάγονται νέα προγράμματα σπουδών στη Γενική εκπαίδευση, μερικά από τα οποία θα περιέχουν και ψηφιακό περιεχόμενο με νέα βιβλία και ελεύθερη επιλογής.

Παγιώνεται ταυτόχρονα, ήδη από το επόμενο έτος, η τράπεζα θεμάτων σε Α’ και Β’ λυκείου,

Διπλασιάζονται τα πρότυπα – πειραματικά σχολεία

Από το Σεπτέμβριο θα λειτουργήσουν σχεδόν διπλάσια Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, καθώς και έξι νέα Πρότυπα ΕΠΑΛ. Συγκεκριμένα, από την επόμενη σχολική χρονιά θα λειτουργού 112 Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, τα οποία σχεδόν διπλασιάστηκαν από τα 62 που λειτούργησαν το προηγούμενο σχολικό έτος.

Μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας περιλαμβάνει και την ίδρυση έξι νέων προτύπων ΕΠΑΛ με σταδιακή εφαρμογή ξεκινώντας από την Α τάξη Λυκείου.

Πανελλήνιες εξετάσεις

Όσον αφορά τις πανελλαδικές εξετάσεις παγιώνεται η ελάχιστη βάση εισαγωγής καθώς και το παράλληλο μηχανογραφικό το οποίο θα περιλαμβάνει 52 ειδικότητες για τα δημόσια ΙΕΚ.

Επιπλέον αλλαγές φέρνει το Νομοσχέδιο είναι:

  • Από το Σεπτέμβριο προβλέπεται σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός στο σχολείο γενικά.
  • Ψηφιακός μετασχηματισμός – Θα ενταχθούν περισσότερες ώρες πληροφορικής.
  • Ανάληψη υπηρεσίας των εκπαιδευτικών ηλεκτρονικά – ψηφιακά απολυτήρια
  • Νέος νόμος για την επαγγελματική εκπαίδευση
  • Πολλαπλό βιβλίο από το 2022
  • Επιπλέον, το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας καθιερώνει την επιλογή διδακτικού βιβλίου σε κάθε μάθημα που διδάσκεται στις σχολικές μονάδες της δημόσιας ή ιδιωτικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Η εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγουν ποιο βιβλίο θα διδάξουν κατά τη σχολική χρονιά. Τα προτεινόμενα βιβλία θα είναι εγκεκριμένα από το Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων. Παράλληλα, θα δημιουργηθεί ψηφιακή βιβλιοθήκη από το ΙΕΠ ώστε οι εκπαιδευτικοί να παραπέμπουν τους μαθητές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  19χρονος από το Λαύριο έχασε τη ζωή του σε τροχαίο. Το αυτοκίνητο ντεραπάρισε 3 φορές. Άλλοι 2 τραυματίες

Σε περίπτωση που υπάρχει αδυναμία επιλογής από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το αντίστοιχο μάθημα, η επιλογή γίνεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων, ή σε περίπτωση αδυναμίας λήψης απόφασης ή μη επιλογής, η επιλογή πραγματοποιείται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας.

Ακόμα, οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν, παράλληλα με το διδακτικό βιβλίο που έχει διανεμηθεί στο σχολείο, το σύνολο των βιβλίων του αντίστοιχου μαθήματος σε ψηφιακή μορφή.

Επιπλέον, με απόφαση του εκάστοτε υπουργού Παιδείας καθορίζονται η διαδικασία επιλογής διδακτικού βιβλίου, η προθεσμία εντός της οποίας πραγματοποιείται η επιλογή τους, τα δεδομένα που καταχωρίζονται στο πληροφοριακό σύστημα και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα σχετικά με τη διαδικασία επιλογής του διδακτικού βιβλίου.

Όμως, μέχρι την ολοκλήρωση της δημιουργίας του Μητρώου Διδακτικών Βιβλίων και της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Διδακτικών Βιβλίων τα σχολεία συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τα ήδη εγκεκριμένα διδακτικά βιβλία.

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και στελεχών εκπαίδευσης

Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η άμεση εφαρμογή της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης που προβλέπονται στο νέο νομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών χωρίζεται ουσιαστικά στις εξής δύο κατηγορίες:

– Στα στελέχη εκπαίδευσης, τα οποία για να τοποθετηθούν σε αυτές τις θέσεις θα οφείλουν να αξιολογούνται και θα λαμβάνουν μόρια από αυτές τις αξιολογήσεις προκειμένου να προαχθούν, είτε θα απομακρύνονται από τις θέσεις ευθύνης αν αξιολογηθούν αρνητικά.

– Στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, για τους οποίους η αξιολόγηση δεν θα παίζει κάποιον ουσιαστικό ρόλο αν δεν θελήσουν να αναδειχθούν σε στελέχη (δεν υπάρχει μοριοδότηση για μεταθέσεις, αποσπάσεις, κλπ), παρά μόνο θα παραπέμπονται σε επιμόρφωση εάν είναι αρνητική.

Μάλιστα, οι σύλλογοι διδασκόντων, βάσει του νέου νομοσχεδίου, χάνουν σχεδόν κάθε δυνατότητα επιρροής στα σχολεία ενώ οι διευθυντές αποκτούν υπερεξουσίες και γίνονται «αιώνιοι», αφού οι θητείες μετατρέπονται σε 4ετείς ενώ αίρεται ο περιορισμός των δύο θητειών στο ίδιο σχολείο. Επιπλέον οι διευθυντές θα μπορούν να ελέγχουν το μάθημα των εκπαιδευτικών, να προτείνουν τους υποδιευθυντές τους, ενώ μαζί με τους Συμβούλους Εκπαίδευσης θα αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς της τάξης ανά δύο και τέσσερα έτη.

Ουσιαστικά, ο διευθυντής αποκτά τις αρμοδιότητες εκείνες που του επιτρέπουν να υπηρετήσει το αυτόνομο σχολείο, ενώ πλέον καλείται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σχολικής ζωής.

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Μέση βαθμολογία / 5. Αριθμός ψήφων:

Δεν υπάρχουν ψηφοφορίες μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ