Κλοπή Πινακοθήκης – Λάτρης της τέχνης ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής κάτοικος Πόρτο Ράφτη που έκλεψε τους πίνακες

320
5
(1)

Στα χέρια της αστυνομίας βρίσκεται ο φερόμενος ως δράστης της “κλοπής του αιώνα” από την Εθνική Πινακοθήκη.

Ο 49χρονος οικοδόμος και ελαιοχρωματιστής, σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., ομολόγησε ότι ο ίδιος είναι ο δράστης της κλοπής πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη, τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012.

Όπως παραδέχτηκε, επί έξι μήνες είχε κάνει επισκέψεις στην Εθνική Πινακοθήκη, κατόπτευση του χώρου αλλά και παρακολουθήσεις των φυλάκων, ώστε να μάθει τα πάντα για τις καθημερινές κινήσεις και συνήθειές τους και να καταφέρει να θέσει σε εφαρμογή το σχέδιό του.

Ακολούθως, έσπασε τζάμι της Πινακοθήκης και εισέβαλε στον χώρο όπου φυλάσσονταν οι πίνακες, ενώ στη συνέχεια κάθισε στις σκάλες που οδηγούσαν στο υπόγειο του κτιρίου, έκοψε με κοπίδι τους πίνακες από τις κορνίζες και διέφυγε.

pinakas-listis-αρτηρο

Οι δύο πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν, εντοπίστηκαν συσκευασμένοι μέσα σε ρεματιά στο δάσος του Κουβαρά, όπου ο 49χρονος τους έκρυψε πριν από δύο μήνες, αφού βγήκαν δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι οι αρχές βρίσκονται κοντά στην εξιχνίαση της υπόθεσης. Τα προηγούμενα χρόνια φέρεται να τους κρατούσε σε ειδική κρύπτη στο σπίτι του.

Πρόκειται για τον πίνακα του Πικάσο “Γυναικείο κεφάλι” που είχε φιλοτεχνηθεί το 1939 και το δώρισε ο μεγάλος ζωγράφος το 1949 στον ελληνικό λαό ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Ο δεύτερος είναι ένας πίνακας του Ολλανδού Πιτ Μοντριάν του 1905 που απεικονίζει έναν ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού “Ο ανεμόμυλος Στάμμερ”, ο οποίος αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά, ο οποίος τον δώρισε στην συνέχεια στην Εθνική Πινακοθήκη.

Εκτός από τους δύο πίνακες που βρέθηκαν, από την Εθνική Πινακοθήκη είχε κλαπεί ακόμη ένα έργο και συγκεκριμένα ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια. Ο 49χρονος υποστήριξε στους αστυνομικούς ότι την ημέρα της διάρρηξης τσαλάκωσε τον συγκεκριμένο πίνακα και τον πέταξε στην τουαλέτα. Μετά τη σύλληψή του, οδήγησε τους αστυνομικούς στο σημείο όπου είχε κρύψει τους δύο πίνακες, οι οποίοι στη συνέχεια αναγνωρίστηκαν από τον τότε Διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της Πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητα τους.

Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, όταν οι αστυνομικοί ρώτησαν τον 49χρονο γιατί επέλεξε να κλέψει αυτούς τους συγκεκριμένους πίνακες, εκείνος απάντησε ότι “αυτούς βρήκα μπροστά μου”. Αυτή την απάντηση οι αστυνομικοί την άκουσαν, όπως είναι λογικό, με επιφύλαξη. Η έρευνα εξάλλου δεν έχει σταματήσει αλλά συνεχίζεται προκειμένου να εξακριβωθούν κι άλλες πτυχές της υπόθεσης, όπως το πότε μεταφέρθηκαν οι δύο πίνακες στη ρεματιά. Σύμφωνα με τις σημερινές ανακοινώσεις, ο φερόμενος ως δράστης επισκεπτόταν πολύ συχνά τη Βρετανία και την Ολλανδία, ενώ ο ίδιος υποστηρίζει ότι είχε πάθος με τα έργα τέχνης και ήθελε να τα έχει σπίτι του.

«Σήμερα είναι μια ξεχωριστή μέρα χαράς και συγκίνησης» είπε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία δήλωσε μεταξύ άλλων:

«Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια της Επανάστασης του 1821. Ο πίνακας του Πικάσο φέρει ιδιαίτερη βαρύτητα και αξία για τον ελληνικό λαό καθώς ο Πικάσο το αφιέρωσε στον αγώνα του ελληνικού λαού εναντίον του φασιστικού άξονα και φέρει την ιδιόχειρη υπογραφή του ζωγράφου. Γι’ αυτό και άλλωστε ο πίνακας είναι αδύνατο να πωληθεί αλλά και να εκτεθεί καθώς είναι απολύτως ταυτοποιημένος ως προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη.

Η Εθνική Πινακοθήκη έκλεισε για ανακαίνιση το 2012 λίγο μετά την κλοπή. Άνοιξε τον Μάρτιο του 2021 για λίγες μέρες, προκειμένου να τιμήσει τον αγώνα ανεξαρτησίας και αυτοδιάθεσης του ελληνικού λαού. Ο συσχετισμός είναι προφανής» είπε η κ. Μενδώνη, εκφράζοντας ευχαριστίες στον υπουργό Προστασίας του Πολίτη και τους συνεργάτες του για την αδιάλειπτη έρευνα και την ανάκτηση των έργων.

l-mendoni-chara-kai-sygkinisi-gia-tin-anaktisi-toy-pinaka-toy-pikaso-eikones2

Τα δύο έργα τέχνης είχαν κλαπεί πριν από εννέα χρόνια από την Εθνική Πινακοθήκη, στη λεγόμενη και ως «ληστεία του αιώνα» για τα ελληνικά δεδομένα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  23χρονος στη Θεσσαλονίκη εκβίαζε ανήλικη με βίντεο για να την εξαναγκάσει σε ερωτική επαφή.

Το «Γυναικείο Κεφάλι» φιλοτεχνήθηκε από τον Πάμπλο Πικάσο το 1939 και είναι πορτρέτο της συντρόφου του, Ντόρα Μάαρ. Το 1949 ο Πικάσο πρόσφερε το συγκεκριμένο έργο στον ελληνικό λαό για τη συμβολή του στην αντίσταση κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής.

l-mendoni-chara-kai-sygkinisi-gia-tin-anaktisi-toy-pinaka-toy-pikaso-eikones4

Στο πίσω μέρος του πίνακα υπάρχει χειρόγραφη αφιέρωση του Ισπανού ζωγράφου, που αναφέρει: «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος Τιμής από τον Πικάσο).

l-mendoni-chara-kai-sygkinisi-gia-tin-anaktisi-toy-pinaka-toy-pikaso-eikones6

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι τώρα, τα έργα τα είχε κρύψει σε μια ρεματιά της Κερατέας ένας 49χρονος Ελληνας, που διαμένει στο Πόρτο Ράφτη και φέρεται να είναι ένας εκ των δραστών της κλοπής. Ο 49χρονος, ο οποίος παλαιότερα είχε κατηγορηθεί για κλοπή, έχει προσαχθεί και κρατείται στη ΓΑΔΑ. Ο ίδιος υπέδειξε στην αστυνομία το σημείο όπου είχε κρύψει τα έργα.

Οι δράστες είχαν αφαιρέσει και ένα σχέδιο των αρχών του 17ου αιώνα που αποδίδεται στον Ιταλό Γουλιέλμο Κάτσια, γνωστού και ως Moncalvo. Το έργο είχε τίτλο «Ο Αγιος Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και σύμβολα του πάθους», το οποίο όμως εντοπίστηκε κατεστραμμένο.

Θλίψη για την καταστροφή του 3ου πίνακα

Θλίψη και απογοήτευση προκαλεί στους λάτρεις της τέχνης σε όλο τον κόσμο, η παραδοχή του 49χρονου ελαιοχρωματιστή για την τύχη του τρίτου έργου που είχε αρπάξει τον Ιανουάριο του 2012 μέσα από την Εθνική Πινακοθήκη.

Το έργο σύμφωνα με την ομολογία του πετάχτηκε στην τουαλέτα με αποτέλεσμα να καταστραφεί και να μην ανήκει έτσι ανάμεσα στον πίνακα του Πικάσο και του Μοντριάν που βρέθηκαν χθες 9 χρόνια μετά την «κλοπή του αιώνα», όπως είχε χαρακτηριστεί από την πρώτη κιόλας στιγμή, η διάρρηξη.

moncalvo_exw_pinakas

Το έργο ήταν φιλοτεχνημένο σε χαρτί και ήταν μια δημιουργία με πέννα σε αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 επί 16,8 του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) και απεικόνιζε τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και τα σύμβολα του πάθους. Το έργο απετέλεσε δωρεά το 1907 του Γρηγορίου Μαρασλή προς την Εθνική Πινακοθήκη.

Ο… ψεύτικος συναγερμός του 2019

Η συγκεκριμένη δημιουργία του σπουδαίου Ιταλού ζωγράφου είχε απασχολήσει την δημοσιότητα και πριν από περίπου ένα χρόνο όταν έγινε γνωστή μια παράξενη ιστορία, καθώς τον Σεπτέμβριο του 2019 ο πίνακας είχε βρεθεί σε κατάλογο δημοπρασιών του οίκου Pandolfini της Φλωρεντίας στις 1.10.2019, με αριθμό λαχνού 96, χωρίς αναγραφή προέλευσης. Αμέσως σήμανε συναγερμός, καθώς όλοι θεωρούσαν σίγουρο πως βρίσκονταν στα χνάρια των διαρρηκτών της Εθνική Πινακοθήκης.

Το έργο ελέγχθηκε με απόλυτη προσοχή με αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί αμέσως πλαστό, καθώς έφερε κάποιες ελάχιστες διαφορές με το πρωτότυπο. Οι υπεύθυνοι της δημοπρασίας μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε απέσυραν το έργο. Όπως έγινε γνωστό στη φωτογραφία του καταλόγου διακρινόταν ξεκάθαρα ότι είχε όχι μόνον επανασχεδιαστεί το εξωτερικό περίγραμμα που αρχικά είχε φθορές, αλλά και ότι στο κάτω δεξιό άκρο του σχεδίου είχε γίνει προσθήκη ενός (φανταστικού) αριθμού 3Β και μιας δήθεν υπογραφής Μ… με μαύρο μαρκαδόρο, στη θέση ακριβώς όπου παλαιότερα υπήρχε κενό στο χαρτί. Η πλαστογράφηση όπως ανέφεραν οι ειδικοί ήταν φανερό πως είχε γίνει με τη συνδρομή ειδικών συντηρητών με σκοπό την σύγχυση.

Ο εντοπισμός των τριών κλεμμένων πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης και η σύλληψη του μυστηριώδους δράστη, έλυσε ένα γρίφο που κράτησε σχεδόν δέκα χρόνια. Αφού ξεσκονίστηκαν νόμιμα και παράνομα auctions σε όλο τον κόσμο, ψάχτηκαν ιδιωτικές συλλογές, κλεπταποδόχοι και «μαύροι» διακινητές, οι πίνακες ανεκτίμητης αξίας βρέθηκαν τελικά σε μια ρεματιά στην Κερατέα.

Ο 49χρονος δράστης, παντρεμένος – χωρισμένος με παιδιά, που μοίραζε τη ζωή του, μεταξύ Αγγλίας και Ελλάδας, λένε οι πληροφορίες, ότι ήταν απόλυτα συνεργάσιμος με τους αστυνομικούς και ομολόγησε πως ο ίδιος «εξαφάνισε» τα έργα τέχνης. Μάλιστα, οι ίδιες πληροφορίες λένε, ότι το πάθος του για την τέχνη, ήταν αυτό που τον οδήγησε στην μεγάλη αρπαγή, ενώ δεν προσπάθησε, μέσω των υπόγειων διαύλων να τα σπρώξει και να βρει αγοραστή, καθώς ήξερε καλά, ότι κανείς δεν θα έδινε εκατομμύρια για να αγοράσει πίνακες που ουσιαστικά ποτέ δεν θα ήταν δικοί του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ  Aπό Δευτέρα αναρτώνται τα εκκαθαριστικά ΕΝΦΙΑ. 7.500.000 "λογαριασμοί" θα εκδοθούν.

Δεν θα μπορούσε να τους εμφανίσει πουθενά και αν ποτέ τους έβρισκαν, τα αριστουργήματα θα επέστρεφαν στο Δημόσιο και οι κάτοχοι θα τιμωρούνταν. Ο 49χρνος αναμένεται μετά τις 12:00, συνοδευόμενος από τον δικηγόρο του κύριο Σάκη Κεχαγιόγλου, να μεταβεί στον εισαγγελέα προκειμένου να λάβει προθεσμία, για να απολογηθεί.

Οι έρευνες

Τους τελευταίους μήνες η Ελληνική Αστυνομία μαζί με την ΕΥΠ, ξεκίνησε μια προσπάθεια αναζωπύρωσης των ερευνών προκειμένου να βρεθούν τόσο ο πίνακας του Πικάσο όσο και τα άλλα δύο έργα -ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» (1905) από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια, τα οποία και εκλάπησαν από το δίδυμο των αλλοδαπών φαντομάδων τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη. Στόχος τους ήταν τα έργα να εντοπιστούν και να επιστρέψουν στην ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη. Το ενδιαφέρον των ερευνητών τράβηξε το γεγονός ότι ο ένας δράστης που μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη άνοιξε την κλειδαριά της μπαλκονόπορτας χωρίς να την παραβιάσει.

f1_1737256
O πίνακας «Γυναικείο κεφάλι», ο οποίος εκλάπη από την Εθνική Πινακοθήκη

Επομένως, είτε είχε αντικλείδι που κάποιος του προμήθευσε, είτε ήταν «επιστήμονας» στο άνοιγμα κλειδαριών, και αυτό είναι ένα στοιχείο που ίσως φωτογραφίζει την ταυτότητά του. Έχοντας αυτό το στοιχείο υπόψη τους, αλλά και τη φιγούρα του δράστη -ψηλός, λεπτός, σχετικά νεαρής ηλικίας, με αριστοτεχνικές κινήσεις και εμπειρία στις νυχτερινές επιδρομές- άρχισαν να ερευνούν ποιοι αλλοδαποί με τέτοια χαρακτηριστικά αποφυλακίστηκαν το τελευταίο εξάμηνο του 2011 από ελληνικά σωφρονιστικά καταστήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι σύνδεσμοι των ελληνικών και ξένων αρχών στον χώρο των συλλεκτών έργων τέχνης, αλλά και των ανθρώπων που τα διακινούν και τα εμπορεύονται υποστηρίζουν ότι ο συγκεκριμένος Πικάσο δεν υπάρχει σε καμία συλλογή συλλέκτη σε όλο τον κόσμο. Συνεπώς έλεγαν ότι ήταν κουκουλωμένος και κρυμμένος σε κάποια αποθήκη στην Ελλάδα.

 

sakis
Ο δικηγόρος του δράστη κύριος Σάκης Κεχαγιόγλου

Ο δράστης

Ποιος όμως είναι ο άνθρωπος που έπεσε στα χέρια των αρχών; Πρόκειται για έναν 49χρονο Έλληνα που στο παρελθόν είχε μπλέξει ληστεία και που δεν φαίνεται να έχει σχέση με το χώρο της τέχνης. Μοιράζει τη ζωή του σε Πόρτο Ράφτη και εξωτερικό, ομολόγησε πως κρύβεται πίσω από τη μεγάλη αρπαγή του Πικάσο και Μοντριάν, από την Εθνική Πινακοθήκη.

Ο άνδρας, αρχικά έκρυβε τους πίνακες σε μια αποθήκη στην Κερατέα και στην συνέχεια σε μια ρεματιά για να μην τους βρουν στην κατοχή του. Οι πρώτες πληροφορίες λένε ότι δεν κατάφερε ποτέ να τους βγάλει στο εξωτερικό για να τους σπρώξει στη μαύρη αγορά. Ο κλεμμένος από την Εθνική Πινακοθήκη πίνακας του Πικάσο με θέμα το «Γυναικείο κεφάλι» ήταν ένα αντίδωρο του μεγάλου ζωγράφου στον ελληνικό λαό για την αντίστασή του κατά των δυνάμεων του φασισμού. Πρόκειται, λοιπόν, για ένα έργο με ανυπολόγιστη συμβολική αξία για την Ελλάδα.

anemomulos-stammer-tou-piet-montrian
«Ανεμόμυλος Στάμμερ» (1905) του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν

Το «Γυναικείο κεφάλι», διαστάσεων 56×40 εκ., που φιλοτέχνησε το 1939 ο Ισπανός ζωγράφος, αποτυπώνει τη μούσα του, φωτογράφο Ντόρα Μάαρ, με την οποία έζησε μια θυελλώδη σχέση για εννέα ολόκληρα χρόνια. Ενας παράφορος έρωτας που ξεκίνησε στα 54 του χρόνια ενώ εκείνη ήταν μόλις 29 ετών, ο οποίος, αν και έληξε άδοξα, με την ίδια να βυθίζεται για πάντα στα σκοτάδια του εαυτού της και τη μοναξιά, παρέμεινε αιώνια μούσα και η πιο δυνατή σχέση της ζωής του. Μια σχέση που αποτυπώθηκε σε λευκό καμβά με γαλάζιες και πράσινες αποχρώσεις. Ο ίδιος, έχοντας βιώσει τον Ισπανικό Εμφύλιο, που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το διασημότερο δημιούργημα του, την «Γκερνίκα», αποφάσισε να δωρίσει το «Γυναικείο κεφάλι» στον ελληνικό λαό ως τιμητική προσφορά για τη στάση του απέναντι στον φασισμό και τον ναζισμό κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. «Pour le peuple Grec. Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό. Φόρος τιμής από τον Πικάσο), αναφέρει στο πίσω μέρος του καμβά η αφιέρωση που φέρει ημερομηνία 14/10/1939.

Picaso_afierosi
Η χειρόγραφη αφιέρωση του Πικάσο στους Έλληνες στο πίσω μέρος του πίνακα

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Εξιχνίαση διακεκριμένης κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη

Δηλώσεις του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη και της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, πραγματοποίησαν δηλώσεις σήμερα, Τρίτη 29 Ιουνίου 2021, στην αίθουσα «Π.Μπακογιάννης» του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, για την εξιχνίαση διακεκριμένης κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη. Υπενθυμίζεται ότι η κλοπή τελέστηκε τον Ιανουάριο του 2012

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης σημείωσε στην τοποθέτηση του:

«Καλημέρα σας κυρίες και κύριοι,

Είχαμε μια πολύ μεγάλη επιτυχία με την ανάκτηση των πινάκων του Πικασό και του Μοντριάν.

Στη νέα μας πινακοθήκη θα έχουν τη θέση που τους πρέπει.

Συγχαρητήρια σημαντικά στις ομάδες της Ασφάλειας Αττικής που συνεχίζουν τις επιτυχίες, σε πολύ διαφορετικά αντικείμενα.

Δούλεψαν με σύστημα, συνεργασίες και δημιουργικότητα. Είναι εδώ μπροστά σας και τους αξίζει το ευχαριστώ.

Ο Πικάσο είχε αφιερώσει τον πίνακα στον Ελληνικό λαό σαν αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης.

Βρέθηκε Έλληνας να το στερήσει.

Βρέθηκαν Έλληνες να το φέρουν πίσω.

Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της Ελληνικής μας πατρίδας να βρουν τη φυσική τους θέση , να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν.»

Στη συνέχεια η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε:

«Είναι πραγματικά σήμερα μία ξεχωριστή μέρα, μία μεγάλη χαρά αλλά και μία μεγάλη συγκίνηση. Η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο με τίτλο «Γυναικείο κεφάλι», ο οποίος εκλάπη στις 9 Ιανουαρίου του 2012 μαζί με το έργο του Μόντριαν «Ανεμόμυλος Στάμμερ» έρχεται σε μία πραγματικά ξεχωριστή στιγμή για τη χώρα μας: Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.

Όπως ήδη ανέφερε ο κύριος Χρυσοχοΐδης, ο πίνακας έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα και συναισθηματική αξία για τον ελληνικό λαός καθώς τον αφιέρωσε ο ίδιος ο μεγάλος ζωγράφος στον ελληνικό λαό για τον αγώνα του εναντίον των φασιστικών και ναζιστικών δυνάμεων του Άξονα και φέρει την ιδιόχειρη αφιέρωσή του. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίον ο πίνακας αυτός ήταν αδύνατον όχι απλώς να πουληθεί αλλά και να εκτεθεί και πουθενά. Ήταν απολύτως ταυτοποιημένος ότι ήταν προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη.

Η Πινακοθήκη, όπως όλοι ξέρετε, μετά από 9 χρόνια σιωπής, έκλεισε λίγες ήμερες μετά την κλοπή το 2012 προκειμένου να αρχίσει το μεγάλο έργο της ανακαίνισής της. Όπως όλοι γνωρίζετε στις 24 Μαρτίου του 2021 άνοιξε τις πύλες της εν μέσω πανδημίας για λίγες ώρες προκειμένου να τιμήσει την επέτειο των 200 χρόνων, τον Αγώνα δηλαδή του Υπόδουλου Έθνους για Ελευθερία και Αυτοδιάθεση, ο οποίος οδήγησε τελικά στην ίδρυση του νεοσύστατου ελληνικού Κράτους.

Ο συσχετισμός είναι προφανής. 14 Μαΐου του ‘21, η ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη υποδέχεται το κοινό της μαζί με όλα τα μουσεία της χώρας. Δυόμισι μήνες μετά η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, το τραύμα του 2012. Το δημιούργημα του μεγάλου ζωγράφου, δώρο στον ελληνικό λαό, επιστρέφει σε μια νέα Πινακοθήκη που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα αντίστοιχα μουσεία των άλλων ευρωπαϊκών πρωτευουσών.

Το 2021 Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, είναι πραγματικά η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης, όχι μόνο γιατί λειτούργησε ξανά αλλά χάρη σε εσάς, στην Ελληνική Αστυνομία, στους συνεργάτες σας που ποτέ από το 2012 δεν σταμάτησαν την έρευνα για τον εντοπισμό του πίνακα. Και προσωπικά αλλά και εκ μέρους όλης της κοινότητας του πολιτισμού και εκ μέρους της Εθνικής Πινακοθήκης, θέλω πραγματικά να σας ευχαριστήσω. Η επιτυχία σας είναι μεγάλη.

Ευχαριστώ προσωπικά εσένα Μιχάλη, και σένα Λευτέρη για όλον αυτό τον αγώνα.

Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, η κ. Λαμπράκη-Πλάκα στις πρώτες της δηλώσεις μετά την κλοπή είχε δηλώσει ότι «η κλοπή είναι θάνατος». Σήμερα είναι Ανάσταση.

Σας ευχαριστώ πολύ».

Παρέστησαν επίσης ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Ελευθέριος Οικονόμου και ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος Μιχαήλ Καραμαλάκης, ο Διοικητής της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, Υποστράτηγος Πέτρος Τζεφέρης, ο Διευθυντής της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής και Ιδιοκτησίας, Αστυνομικός Υποδιευθυντής Γρηγόριος Ζαχαράκης, η Τμηματάρχης Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας, Αστυνόμος Α’ Βασιλική Σεργιάννη και αστυνομικοί που χειρίστηκαν την υπόθεση.

Για το ιστορικό της εξιχνίασης σημειώνονται τα ακόλουθα:

Εξιχνιάστηκε από το Τμήμα Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, η υπόθεση κλοπής πινάκων που είχε διαπραχθεί τον Ιανουάριο του 2012, από την Εθνική Πινακοθήκη και συνελήφθη 49χονος ημεδαπός ως δράστης της.

Στο πλαίσιο συνεχιζόμενων ερευνών και αναλυτικής αξιοποίησης πληροφοριακών και ερευνητικών δεδομένων, αστυνομικοί του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας εντόπισαν τον 49χρονο μεσημβρινές ώρες χθες, Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021, σε περιοχή της Αττικής και τον προσήγαγαν στη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής.

Κατά την εξέταση του ο 49χρονος ομολόγησε τη διάπραξη της κλοπής και οδήγησε στους αστυνομικούς σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη Αττικής όπου είχε κρύψει συσκευασμένους τους δύο πίνακες, ενώ ανέφερε ότι ο τρίτος καταστράφηκε την ημέρα της διάρρηξης.

Ακολούθως οι πίνακες αναγνωρίσθηκαν από τον τότε Διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητα τους.

Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες βρέθηκαν επίσης και κατασχέθηκαν τρία μαχαίρια και αεροβόλο πιστόλι.

Ο συλληφθείς με τη δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος του, οδηγείται στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.

Για τους δύο Πίνακες σημειώνονται τα ακόλουθα:

Α. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι.

Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση κατά τη διάρκεια της κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.

Β. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian , που φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού.

Το έργο αυτό αγοράσθηκε από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.

Δείτε εδώ βίντεο με τις δηλώσεις του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη και της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού

Σύμφωνα με όσα είπε στο MEGA, ο Ολλανδός ερευνητής έργων τέχνης Arthur Brand ο 49χρονος επιχείρησε να πουλήσει τον Πικάσο στο εξωτερικό.

Τι αναφέρει ο Ολλανδός ερευνητής έργων τέχνης

«Πληροφορήθηκε πέρυσι ότι αυτός ο άνδρας κρυβόταν στην Ολλανδία, είχε δραπετεύσει από την Ελλάδα γιατί φοβόταν ότι η Αστυνομία ήξερε το όνομά του. Επίσης ξέρω ότι εμπλέκεται και άλλο άτομο, δεν ξέρω το όνομα, αλλά είχε συνεργό» ανέφερε ο Ολλανδός ερευνητής, συμπληρώνοντας:

«Είναι δύο. Αυτός που συνελήφθη τώρα και ένα ακόμα φίλος του. Είναι από την Ελλάδα».

Όπως υποστηρίζει στην εκπομπή, ο ερευνητής, ο ελαιοχρωματιστής, που δηλώνει λάτρης του Πικάσο, επιχείρησε μάταια να πουλήσει το «Γυναικείο Κεφάλι».

«Προσπάθησε να πουλήσει τους πίνακες κάτι το οποίο ήταν δύσκολο, γιατί εάν έχεις χρήματα για να αγοράσεις έναν πίνακα του Picasso, θα αγοράσεις ένα νόμιμο Picasso και όχι παράνομο, γιατί ένα κλεμμένο πίνακα δεν μπορείς να τον δείξεις πουθενά. Αυτός ο άνδρας προσπάθησε ξανά και ξανά να βρει έναν αγοραστή και στο μεταξύ αυτό που άκουσα είναι ότι ενώ βρισκόταν στην Ολλανδία προσπάθησε να πουλήσει τον πίνακα στη Γερμανία» πρόσθεσε ο Arthur Brand.

Η παρουσία του ελαιοχρωματιστή στην Ολλανδία επιβεβαιώνεται και από τις αναρτήσεις του στο διαδίκτυο. Εκεί φαίνεται να πέρασε Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά, ενώ και καθ’ όλη τη διάρκεια των 9 ετών από τη κλοπή των πινάκων, τα ταξίδια του στην χώρα ήταν εξαιρετικά συχνά.

Οι ισχυρισμοί του 49χρονου

Επί έξι μήνες ο 49χρονος ισχυρίστηκε στους αστυνομικούς, ότι επισκεπτόταν την Πινακοθήκη, ώστε να καταγράψει κάθε τι που θα τον βοηθούσε στο να πετύχει τον στόχο του.

«Έπαιρνα καφέ και καθόμουν για ώρες γύρω από την Πινακοθήκη. Δεν θυμάμαι πόσες βραδιές καθόμουν κρυμμένος στα φυτά και παρατηρούσα τους φύλακες. Μπορεί να το είχα κάνει και πάνω από 50 φορές, μόνο το τελευταίο 6μηνο πριν από την κλοπή.

Έτσι κατάφερα και απέκτησα πάρα πολύ καλή γνώση των συστημάτων ασφαλείας. Ήξερα όλες τις συνήθειες των φυλάκων, πότε άλλαζαν βάρδια, ποιος κάπνιζε, ποιος έβγαινε στον κήπο… Έτσι, αποφάσισα να κάνω την κλοπή. Δεν είχα αποφασίσει ποιο έργο θα έπαιρνα, αλλά μόνο ότι ήθελα να πάρω κάποιο» ανέφερε ο 49χρονος κατηγορούμενος.

Ο 49χρονος ανέφερε πως αφού αγόρασε ρούχα, άρβυλα, γάντια, σάκο και κουκούλα από το Μοναστηράκι και έχοντας μαζί του οικοδομικά εργαλεία, προχώρησε στο σχέδιο του.

«Ανοιγόκλεινα την μπαλκονόπορτα χωρίς να μπαίνω μέσα κάνοντάς τον φύλακα να πιστέψει ότι υπάρχει τεχνικό πρόβλημα στις ζώνες του συναγερμού. Έμεινα στο σημείο μέχρι τις 04:00 τα ξημερώματα όταν και μπήκα μέσα. Ακούμπησα τα χέρια μου στο έδαφος… εντόπισα το σημείο της ένωσης γυψοσανίδων ασκώντας πίεση, άνοιξε η γυψοσανίδα και έπεσαν μικροί πίνακες που είχε πάνω της.

Μπήκα μπουσουλώντας στην αίθουσα και άρχισα να κουνάω τα χέρια μου ώστε να καταλάβω αν δουλεύουν τα ραντάρ του συναγερμού. Δεν άκουσα να «χτυπάει». Σηκώθηκα όρθιος και βρέθηκα μπροστά στον πίνακα του Πικάσο. Τον ξεκρέμασα με την κορνίζα που ήταν βαριά, τον άφησα στην άκρη της σκάλας και πήρα άλλον έναν πίνακα του Μοντριάν, ενώ ξεκρέμασα έναν ακόμη» πρόσθεσε.

Όταν κατάφερε να βγάλει τις κορνίζες απ’ τα έργα, κατάλαβε πως είχε γίνει αντιληπτός από έναν φύλακα.

«Χώθηκα στην τρύπα που είχα ανοίξει ανάμεσα στις γυψοσανίδες. Βγήκα στο ταρατσάκι και πέρασα στο πεζοδρόμιο. Τη στιγμή εκείνη, μου φαίνεται ότι κόπηκα από κάποια γυαλιά, πήρα ένα χαρτί που είχε επάνω του ένα σχέδιο το οποίο ήταν έκθεμα, σκούπισα το χέρι μου και το έβαλα στην τσέπη μου… Βγήκα στην λεωφόρο Β. Κωνσταντίνου τρέχοντας. Μπήκα στην αποθηκούλα απέναντι από το πάρκο. Βγήκα μετά από πολλή ώρα. Πήγα στη στάση του λεωφορείου. Δεν είχε πολλή αστυνομία. Τους πίνακες αρχικά τους έκρυψα σε έπιπλο της μεγάλης τουαλέτας στο σπίτι. Τα ρούχα και τα εργαλεία τα πέταξα τις επόμενες ημέρες στα σκουπίδια».

Αύριο, ο 49χρονος αναμένεται να περιγράψει εκ νέου τα όσα ισχυρίζεται, ενώπιον του ανακριτή, όπου και αναμένεται να απολογηθεί για την κλοπή που διέπραξε.

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Μέση βαθμολογία 5 / 5. Αριθμός ψήφων: 1

Δεν υπάρχουν ψηφοφορίες μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ