
“Είμαστε στην τελική ευθεία για τα τελικά αποτελέσματα για τον κάθε υποψήφιο και υποψήφια” σημείωσε η υπουργός, τονίζοντας ότι τα τελευταία χρόνια κατά κανόνα οι ανακοινώσεις γίνονταν τον Αύγουστο και συγκεκριμένα στα τέλη του μήνα.
“Για τον καλύτερο προγραμματισμό όλων οι ανακοινώσεις θα γίνουν έως το τέλος του μήνα”
Τόνισε παράλληλα ότι θα υπάρξει αύξηση στους εισαχθέντες στα δημόσια ΙΕΚ.
Μέχρι το τέλος της εβδομάδας αναμένεται να ανακοινωθούν οι βάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια της χώρας, με τους ειδικούς να «βλέπουν» γενική πτώση σε όλα σχεδόν τα επιστημονικά πεδία.
Η εικόνα αυτή, όπως έχουν γράψει ήδη «ΤΑ ΝΕΑ», θα παρουσιαστεί κυρίως στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο (Οικονομίας και Πληροφορικής), ενώ ακολουθούν το 2ο Επιστημονικό Πεδίο (Θετικών Επιστημών) και το 1ο Επιστημονικό Πεδίο (Ανθρωπιστικών Σπουδών), ενώ στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστημών Υγείας) φαίνεται ότι θα έχουμε αυξομειώσεις.
Χαμηλές θα είναι φέτος οι βάσεις και στις στρατιωτικές σχολές καθώς και σε αυτές απαιτούνταν κάποιο ή κάποια ειδικά μαθήματα.
Οπως έχουμε ήδη διαπιστώσει, τη μεγαλύτερη πτώση θα έχουν τα τμήματα που επηρεάζονται από τα Μαθηματικά, αλλά και από τη Φυσική, τη Βιολογία, τα Λατινικά και τα Αρχαία. Παράλληλα, βέβαια, και οι υποψήφιοι των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας παρέδωσαν φέτος γραπτά χειρότερα από τα αντίστοιχα περσινά.
Εξαίρεση
Υπάρχουν τμήματα ΑΕΙ που μπορεί να παρουσιάσουν φέτος πτώση ακόμη και μεγαλύτερη των 500 μορίων, με εκείνα των μεσαίων και χαμηλών βαθμολογιών, ωστόσο, να εμφανίζουν πιο συγκρατημένη πτωτική τάση.
Σε αυτή την πορεία, εξαίρεση θα αποτελέσουν – πιθανότατα – συγκεκριμένα οικονομικά τμήματα, τα οποία αναμένεται να ακολουθήσουν ανοδική τάση, κόντρα στο… ρεύμα. Αλλωστε, τα τελευταία χρόνια, παρά τις χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων του 4ου Επιστημονικού Πεδίου, στο οποίο υπάγονται τα οικονομικά (φέτος ήδη αναφέρθηκε ότι είχαμε μεγάλα ποσοστά αποτυχίας στα Μαθηματικά), καταγράφεται μια σταθερή ανοδική πορεία.
Σε κάθε περίπτωση, οι αριστούχοι φέτος ήταν λιγότεροι σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Και τη φετινή χρονιά – δεύτερη χρονιά εφαρμογής του νέου εξεταστικού συστήματος για τα ΑΕΙ – θα επανεμφανιστούν οι περιπτώσεις τμημάτων με λιγότερους των 10 εισακτέους, επαναφέροντας τη συζήτηση για τη χωροταξική αναδιάρθρωση των πανεπιστημίων μας. Η διαδικασία, μάλιστα, αναμένεται φέτος να είναι ευκολότερη, αφού ο νέος νόμος – πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση που ψηφίστηκε πρόσφατα δίνει τη δυνατότητα στο υπουργείο Παιδείας να λάβει αποφάσεις για κλείσιμο ή συγχωνεύσεις τμημάτων μειωμένου ενδιαφέροντος, με σχετική ευελιξία.
Τα μόρια
Υπενθυμίζεται, ακόμα, ότι φέτος έχουμε διαφορετικό τρόπο υπολογισμού των συνολικών μορίων, διαφορετικούς συντελεστές στα μαθήματα βαρύτητας ανά σχολή και νέα δεδομένα στον υπολογισμό της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
«Οι μέρες των διακοπών για τους περισσότερους κυλούν πολύ γρήγορα, αλλά για τους υποψήφιους που έδωσαν Πανελλαδικές και για τις οικογένειές τους ο χρόνος κυλά πολύ αργά», λέει ο εκπαιδευτικός αναλυτής και διευθυντής των φροντιστηρίων Ομόκεντρο Αντώνης Φλωρόπουλος και συνεχίζει: «Αυτοί, μάλιστα, που βρίσκονται στα όρια της κατώτερης βάσης της σχολής που επιθυμούν να εισαχθούν αγωνιούν περισσότερο».
Ο ειδικός επισημαίνει ότι τα φετινά θέματα των Πανελλαδικών στα περισσότερα μαθήματα ήταν δυσκολότερα των αντίστοιχων του 2021. «Υπάρχει κάποια σχετική ένδεια στους αριστούχους, που εμφανίζονται λιγότεροι, αλλά αυτό αποτελεί μια όψη του εκπαιδευτικού μας συστήματος και όχι την ουσία, γιατί τελικά εισάγονται αυτοί που έγραψαν καλύτερα από τους άλλους, αφού ο αριθμός των θέσεων κάθε τμήματος είναι καθορισμένος. Ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων επηρεάζει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε τμήματος, η οποία προκύπτει από το γινόμενο του συντελεστή που ορίζει κάθε σχολή επί τον μέσο όρο των πανελλαδικών επιδόσεων σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Η ΕΒΕ κάθε πεδίου κινήθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα με την περασμένη χρονιά και έτσι ο αριθμός αυτών που δεν θα καταφέρουν να πάρουν το εισιτήριο για καμία σχολή θα είναι πάνω από 30.000, παρόμοιος με τον περσινό».
Οι προτιμήσεις
Οπως εξηγεί ο Αντώνης Φλωρόπουλος, για την εκτίμηση των βάσεων στις περιζήτητες σχολές ελήφθησαν υπόψη η κλιμάκωση της βαθμολογίας ανά μάθημα, ο αριθμός των υποψηφίων, οι προσφερόμενες θέσεις, η καθιέρωση συντελεστών βαρύτητας και στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα κάθε επιστημονικού πεδίου αντί για τα δύο μαθήματα στα οποία εφαρμόζονταν εδώ και πολλά χρόνια. «Οι προτιμήσεις των υποψηφίων είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας, που δεν μπορεί να προβλεφθεί με βεβαιότητα γιατί απαιτείται πανελλήνιο αντιπροσωπευτικό τυχαίο δείγμα», διευκρινίζει και καταλήγει: «Θεωρήσαμε ότι οι προτιμήσεις των υποψηφίων και η σειρά προτίμησης που δήλωσαν στο Μηχανογραφικό τους δεν θα έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά από την περασμένη χρονιά. Δεν μπορεί, βέβαια, να γίνει σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά γιατί φέτος είναι διαφορετικός ο υπολογισμός των συνολικών μορίων, αφού κάθε υποψήφιος, με την ίδια ακριβώς βαθμολογία, θα έχει στη φαρέτρα του διαφορετικά μόρια, ακόμα και σε ομοειδείς σχολές. Τέλος, για τα νεοσύστατα τμήματα των στρατιωτικών σχολών τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία είναι ανεπαρκή και δεν μπορεί να γίνει πρόβλεψη».
Οι εκτιμήσεις για τις βάσεις, λόγω των πολλαπλών επιδόσεων που προκύπτουν από τους διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας, δείχνουν σχεδόν συνολικά πτώση των βάσεων εισαγωγής, με τις δημοφιλείς σχολές, που βρίσκονται στις πρώτες επιλογές χιλιάδων υποψηφίων, να οδηγούν την καθοδική πορεία, καταγράφοντας τις περισσότερες απώλειες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.
Πώς βγαίνουν οι ΕΒΕ
Στις αρχές Ιουλίου δόθηκαν στη δημοσιότητα οι πίνακες με τις Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής στα ΑΕΙ για τις Πανελλήνιες 2022 από το υπουργείο Παιδείας.
Υπενθυμίζεται ότι οι Ε.Β.Ε. προκύπτουν από τις μέσες επιδόσεις των υποψηφίων ανά Επιστημονικό Πεδίο/Τομέα σε συνδυασμό με τους συντελεστές που όρισαν οι ίδιες οι Σχολές/Τμήματα των Πανεπιστημίων. Δηλαδή μια Σχολή/Τμήμα μπορεί να έχει επιλέξει ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής το 80% ή το 120% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές. Όπως, επίσης, μπορεί να έχει επιλέξει και για το/τα εμπλεκόμενο/-α Ειδικό/-ά Μάθημα/-τα ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής Ειδικού Μαθήματος ή Ειδικών Μαθημάτων το 70% ή το 110% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές μεταξύ αυτού του διαστήματος.
Επισημαίνεται ότι μαζί με τις Ε.Β.Ε. εμφανίζονται και ο συντελεστής της κάθε Ε.Β.Ε., το Ειδικό Μάθημα ή πρακτική δοκιμασία – εφόσον απαιτείται για την εισαγωγή σε συγκεκριμένες Σχολές ή Τμήματα – και τέλος ο αντίστοιχος συντελεστής Ε.Β.Ε. Ειδικού Μαθήματος.